Kia får kunglig behandling

Har upptäckt att Kia har problem med att ligga på sidan medan man håller i hennes ben. Stretching var  helt uteslutet, och det kan ju vara bra att kunna stretcha sin hund. Så jag har börjat träna på saken. Har lagt henne ner på sidan och gett henne avslappningsmassage medan jag försiktigt håller i och drar hennes ben lite hit och dit. Små små steg i taget för att hon ska vara lugn hela tiden. I början tyckte hon det var väldigt obehagligt. Massagen var såklart mysig, men så fort jag övergick till att röra hennes ben blev hon stel och försökte dra åt sig benen. Efter några gånger har hon blivit mycket bättre. Men bara när det gäller frambenen, de kan man tillochmed stretcha lite försiktigt. Bakbenen tycker hon fortfarande inte om att man rör i.

På kvällarna brukar hon pipandes bita sig själv i hasen. Då tänker man ju direkt att hon kanske har ont där, men jag tror inte det. Säger man åt henne så slutar hon direkt och under dagarna gör hon det inte alls. Personligen tror jag att hon har uppdämd energi som hon är van att frigöra på det sättet. Helt enkelt en liten ångest-ovana.

Nu ska jag iallafall hindra henne att göra sådär på kvällarna, och jobba mer på bakbenstafsande. Fortsätter hon vara sådär rädd om sina bakben tar jag nog en röntgenplåt på henne. Eftersom jag vill dra med henne i vinter så riskerar jag ju att förstöra henne helt om hon inte är frisk. Ny hund innebär bara mer oro - och en hel del träning...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0