Devdas

Att bli besviken på en film efter att man läst samma historia i bokform är väl inget konstigt. Det är ju så det brukar vara. Men att knappt känna igen historien, hur ofta händer det? Den första Bollywood-film jag blev kär i var Devdas. Det är en berättelse om en idiotisk man - Devdas - och en inte fullt så idiotisk men lika stolt kvinna - Parvati. Som vanligt i Bollywood-filmer vill de men kan inte gifta sig. Men här kommer det puckade. Devdas älskar inte Parvati. trots det så super han ihjäl sig efter att hon gift sig med den som hennes föräldrar valt ut. Helt idiotiskt. I filmen märks inte det här så tydligt, men i boken är det övertydligt. Och jag hoppas verkligen att det finns någon hårfin kulturell skillnad som jag har missat. Annars måste jag nog väcka upp författaren ur graven för att snacka med honom. För vem tar livet av sig långsamt för en tjej man inte älskar?

Eftersom jag inte kan låta bli så måste jag ju lägga in en av låtarna från filmen. Var lugn, hennes hår kommer inte att börja brinna :)

Silsila Ye Chaahat Ka

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0