Jag tror det behövs ett snack om Cesar

Om någon som tycker om hundar har missat Cesar Milans program Mannen som talar med hundar på tv4+ så finns det inget hopp för er. För er andra så känns det som att jag måste försvara min ståndpunkt.

Jag älskar Cesar. Hans syn på hur människor ska bete sig runt hundar och tvärtom är underbar. Att man som hundägare ska vara flockledare är kanske inte så svårt att förstå för de flesta. Ledarskapsövningar är ju stort som fan inom SBK och alla som sysslar med hundträning här i Sverige.

Men en sak har jag svårt att förstå. Hur kommer det sig att så många hundmänniskor tror att det räcker att göra några övningar på en lydnadsplan och sen är allt bra. Snälla, bara för att en hund kan hoppa över ett hinder eller ligga på kommando betyder det inte att den hunden är en lugn och harmonisk vovve. Och i slutändan är det väl ändå det alla vill ha.

Själv är jag långt ifrån perfekt. Det vet nog alla som träffat mina tre monster. Och som hundmassör så måste jag hålla med om att de halsband han använder där trycket kommer precis vid skallbasen är 100% idiotiskt och borde verkligen inte användas av vem som helst. Men är det någon som har tänkt på att det är så alla utställningshundar springer runt i sina cirklar? Och det i de tunnaste visningskopplena som kan göra mest skada. Det behövs bara lite otur och din hund får huvudvärk för resten av livet.

Så visst, man ska alltid tänka kritiskt runt träningsmetoder. Men bara för att det finns en del fel i det praktiska kan man väl inte förkasta hela teorin? När det kommer till kritan så påverkas våra hundar av den energi vi sänder ut. Och det kan nog ingen förneka.

Kommentarer
Postat av: Emma

Jag håller med dig till en viss del, hans syn på hundar och en liten del av hans metoder tycker jag är bra. Men som du skrev, halsbanden såsom stackel, "kräk"halsband(vad det nu heter) är jag emot så det sjunger om det. För mig är sådan halsband bara quickfix och det är inte en lösning på problemet, visst det kanske hjälper så hunden slutar dra. Men då slutar den ju dra pga obehag, och jag tycker inte man ska träna hundar att gå fot, inte göra utfall m.m med sådana halsband. Då anser jag att man hellre lägger ner ett par timmar(olika från hund till hund) och tränar på ett behagligt sätt för både förare och hund.

2009-01-01 @ 14:22:38
URL: http://emmawik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0