Islam?

Samhällsprogrammet Agenda på SVT hade ett inslag om en muslimsk kvinna som blivit nekad utbildning eftersom hon bär "heltäckande" kläder (dvs. hon visar bara ögonen). Kommer inte ihåg vad den här klädseln heter men om du vet får du gärna informera mig.

Man bör veta att en muslimsk kvinna INTE MÅSTE bära någon sorts slöja. Det finns många kvinnor världen över som är praktiserande muslimer trots att de klär sig "som vanligt" (det som i Sverige är normal klädsel). Därför tycker inte jag att det kan vara en inskränkning i religionsfriheten att förbjuda slöja.

Men jag ska vara väldigt tydlig med att jag inte ser heltäckande kläder som hinder i ett jobb. Med fler kvinnor i olika former av slöjor kommer samhället anpassa sig och inte längre tycka att det är jobbigt att inte kunna se ansiktet på den man pratar med.

Huvudfrågan för mig är varför dessa kvinnor bär slöja. Islam-kortet funkar inte. Islam kräver inte slöja. Att kvinnor ändå vill bära dessa kläder kan jag förstå. Precis som jag trivs i jeans kan någon annan trivas i burka. Problemet är bara att jeans inte är en historisk symbol för kvinnoförtryck. För täckandet av kvinnokroppen är ett sätt att kontrollera henne. Det är att säga att kvinnans kropp inte tillhör henne utan männen i hennes familj.

Visst kan man påstå att kvinnor är fria att bära vilka kläder de vill. Och ja, det inkluderar burka. Men när man samtidigt inför en regel om runt vilka människor man bör täcka sig blir det fel. Om dessa kvinnor kunde ta av och på sig klädseln när de ville så skulle de vara fria på riktigt.

Var det då rätt att stänga av den här kvinnan från utbildning? NEJ! De skäl utbildningsanordnaren hade att stänga av henne var mest relaterade till hennes framtida yrkesliv. Att klasskamrater och lärare inte kunde se hennes ansiktsuttryck under undervisningen tycker jag är ett väldigt svagt skäl. Jag har då aldrig hört en lärare kommentera mitt minspel under en redovisning. Det kan inte vara en så stor grej. Och som hon själv sa: hon kanske utbildar sig för att arbeta utomlands där de här problemen inte skulle uppstå. Dessutom tror jag att det är viktigt att även dessa kvinnor får tillgång till samhället. Att hindra de från att studera leder bara till en stigmatisering.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0