Stjärnskottet

För några veckor sedan hämtade jag det nyaste tillskottet till flocken, Kia. Hon är en bordercollie/husky-blandning och precis som man kan tro är hon både smart och snabb. Den familj hon har bott med det första året av sitt liv tyckte att hon behövde mer stimulering än de kunde ge henne. Eftersom jag har letat en hund att verkligen träna med så passade det ju perfekt. När min tax var ung tränade vi agility, hon var riktigt duktig (jag kan lova att du aldrig sett en tax röra sig så fort runt en hinderbana) men tillslut blev hennes jaktinstinkt för mycket att arbeta med. Så det blev aldrig den där tävlingen jag hade hoppats på.


Med min andra hund, huskyn Noname, hade jag nog inte ens någon förhoppning. Som förtidspensionerad draghund ville jag inte ge hennes kropp för mycket påfrestningar. Fast det är mest en undanflykt, hon var helt enkelt inte modig eller smart nog för träning. Hon har nog varit gladare utan de kraven ändå.


Nu har jag kanske äntligen en hund att verkligen satsa på. Kia är snabb och uppmärksam och hon verkar ha den där modiga nyfikenheten som en agilityhund behöver. Då gäller det väl bara för mig att jobba på och förhoppningsvis får jag den där tävlingssommaren som jag har velat ha så länge.


Men först ska vi ha en drag-vinter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0