Karma

Kan inte riktigt släppa det där med karma. Eftersom älsklingen är sikh och tror på hela det där reinkarnation - karma grejen blir jag så irriterad när min fattningsförmåga inte räcker till.

Karma innebär ju att vi får tillbaka det vi sänder ut i världen. Så längt är jag med. Men varför ska jag lida för saker jag gjorde i mitt förra liv? Jag har ju ingen kontroll över det idag. Varför vill gud straffa mig för något jag inte kan göra något åt idag? Jag har ingen chans att förbättra mig. Var jag en dålig människa i mitt förra liv så kommer mitt nuvarande liv bli dåligt. Och visst, det finns en tanketradition som säger att människor som lider av dålig karma från förra livet har lättare att skapa god karma i detta liv (och därmed ligga på plus till nästa liv). Men jag vill vara lycklig idag!

Visst, jag tror inte på den sortens karma som beror på vad jag gjort i mitt förra liv. Jag tror att karma fungerar omedelbart. Det jag skickar ut får jag tillbaka, nu. Och det är grundat i logik också. Om jag är glad och trevlig mot människor kommer de med största sannolikhet vara trevliga tillbaka. Men det fungerar också på så sätt att jag kan skicka ut önskningar i universum och de kommer att bönhöras. Om jag tror att jag kommer få en Lambourgini så får jag det också, förr eller senare.

Men oavsett vad jag tror - älsklingen tror på den konstiga versionen av karma. Och det påverkar mig. Det är viktigt vad han tror om mig och mitt förhållande till världsalltet. Jag vill åtminstone förstå vad det är han tror på... suck...

Jag vet att jag inte riktigt greppat karma-begreppet. Kan du ge mig en lättfattad och hyfsat kort förklaring så gör det gärna!


Kommentarer
Postat av: Sandra Dee

Alla har ju så olika sätt att se på Karma. Vissa tror som du, andra som din kille. Jag tror nog mer på det din kille tror på.

Men jag tror ju att vi är här för att lära. Har du varit en elak mobbare i ditt ena liv kanske du blir mobbad i ditt andra. För att lära dig om det båda vägarna...



Tror inte du blev klokare av det dessvärre :/



2009-08-03 @ 14:15:30
URL: http://sandradstorm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0