The Mist

Igår blev det filmkväll efter att jag varit ner till stallet och nattat hästarna. Var på ÖB tidigare på dagen och fick med mig The Mist hem. Hade hört mest dåligt om filmen men den bygger ju på en novell av Stephen King och då känns det nästan obligatoriskt att se den.

Själv tycker jag inte att den är alldeles värdelös. Men om det var tänkt som en rysare så misslyckades de då totalt. Dessutom fattade jag inte vad dimman hade där att göra. Antagligen fanns den bara för att göra monstrena lite mer hemlighetsfulla. Hur som helst så var filmen sådär. Men snacka om fantastiskt slut. Det största antiklimax jag någonsin sett. Precis när "hjälten" har dödat sin son och tre till personer för att "rädda" de från ondskan så kommer armén. Och dimman lättar. Faran är över. Hade han vara väntat fem minuter så hade alla överlevt.  Kanske borde jag tyckt synd om honom. Men vem fan kan hålla sig för skratt åt ett sånt slut.

Det är väl bara så att Stephen Kings historier är bättre i bokform. Fast böcker är ju rent generellt läskigare än filmer. Tycker då jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0