Förbannade kvinnliga ideal!

Läste idag ett blogginlägg om hur en tidning ämnad för SMÅ barn delade upp flickor och pojkar. Det sjukaste var att det fanns en "artikel" i "flicktidningen" om att det är bra att hoppa hopprep eftersom man bränner fler kalorier än när man springer. Hur i H-VETE kan man ens ta upp kalorier i en tidning som riktar sig till barn?! Det är nog illa att unga tjejer bombarderas med fettfri reklam och viktminskningstips i tjejtidningar som Veckorevyn. (Och ursäkten att Veckorevyn riktar sig till en vuxen målgrupp håller inte när det är många tonårstjejer som läser den.) 

Rubriker som dessa vill jag se i tidningar till tjejer/kvinnor/tanter:
- De första tecknen på en kontrollerande pojk-/flickvän. Då ska du göra slut!
- Räkna ut vid vilken vikt DU mår bäst!
- Faktaruta om individuell föräldraförsäkring.
- Fördelar och nackdelar med att amma sitt barn.
- Så här bra SKA sex vara!

...och andra liknande ämnen. Ni förstår säkert :) Är övertygad om att tjejer skulle växa upp till mycket lyckligare kvinnor då. Jag vet att jag skulle haft nytta av sånt här i alla fall.

Läs inlägget om barntidningen här.

Kommentarer
Postat av: Emma

Men man är ju inte så liten hundskadad, det har hänt ett par gånger att jag suttit och pratat i bilen och typ frågat hundarna "ska ni ha mat sen när vi kommer hem?", vilkt brukar få hundarna att skälla till litegrann. Ja iallafall ge något ljud, men inte det.



Det är ju nästan hemskt.

2009-09-02 @ 08:58:55
URL: http://emmawik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0