Kontroversiella träningsmetoder

Alla som känner mig vet att jag älskar Cesar Milan. Han har en sån underbar helhetssyn på hur man ska förhålla sig till hundar. Det finns däremot en sak som de allra flesta hundmänniskor i Sverige verkligen ogillar - hans sätt att använda halsband. 

Cesar använder ofta strypkoppel som han placerar högst upp på halsen, precis bakom öronen. Det här kan ge hunden bestående skador. Och nu ska jag berätta exakt varför.

Halsbandet kan gå ner mellan halskotorna och orsaka en kraftig och svårbehandlad huvudvärk som kan gå så långt att hunden blir aggressiv för att den har så ont. Det krävs inte mycket kraft för att åstadkomma en sådan skada. Det enda som behövs är en sekund av otur. För att undvika det här ska man alltså aldrig sätta tunna stryphalsband längst upp på halsen, som Cesar gör. Men det finns fall då man kan ta nytta av att flytta upp halsbandet lite högre upp på hundens hals.

Jag har haft enorma problem med Kia - hon drar väldigt mycket. Så medan jag tränat henne har jag flyttat upp halsbandet en bit på halsen för att hon inte ska få lika mycket kraft att dra. Då har jag fått vila mina stackars armar lite. Jag lägger halsbandet ungefär på mitten av halsen, och självklart rycker jag inte. Eftersom jag är anatomikunnig vet jag exakt vilken del av halsen jag ska undvika. Min hund blir definitivt inte skadad.

En annan sak som verkligen förtjänas att finnas med i den här debatten är utställningskoppel. Besök vilken utställning som helst. Praxis är att ha väldigt smala koppel och placera dem högst upp på halsen. Precis där den kan göra mest skada. Men det är det tydligen ingen som har tänkt på...
 
Träningshalsbandet som utformats av Cesar.
  

Cesar använder sig också av stackel. Det stödjer jag inte på något sätt!

Så:
Använd inte tunna stryplänkar på stora hundar.
Sätt inte halsband högst upp på halsen, oavsett om det är utställning eller inte.
Undvik att rycka i kopplet.

Elin: Ja... det har liksom blivit köttigare å köttigare att bo med Milla. Beror mest på att jag är slö och inte orkar lägga ner tid på att laga riktig mat. Så var de me de...

Kommentarer
Postat av: malin

Söt blogg :D

2009-08-05 @ 00:30:51
URL: http://mmaaalinn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0