Gnäll på läkarkåren

För varje gång jag ringer vårdcentralen för att förnya recepten (ungefär var tolfte dag) blir jag argare och argare för att läkarna inte gör något annat åt mina problem än just att skriva ut medicin. Jag är 24 år och beroende av Tradolan. Vilket skulle vara ok. Om läkarna åtminstone lyft ETT finger för att ta reda på varför jag har ont. Men nej. Blodprov är det enda de ids ta. Och inte ens det skulle hända om jag inte var lite envis. Läkarna verkar vara helt nöjda med att bara pumpa i mig mediciner.

Problemen börjar nu hopa sig allt eftersom jag känner av fler och fler av tradolanens bieffekter. För er som inte är så bevandrade i djungeln av smärtstillande (jag har fetstilat de bieffekter jag får):

Möjliga bieffekter av Tradolan:

Mycket vanliga: Illamående, yrsel.
Vanliga: Kräkning, svettning, muntorrhet, huvudvärk, förstoppning, dåsighet.
Mindre vanliga: Kväljningar, diarré, magbesvär, klåda, hudutslag. Hjärtpåverkan som hjärtklappning och lågt blodtryck kan förekomma hos fysiskt stressade personer.
Sällsynta: Muskelsvaghet, myrkrypningar, darrningar, svimning, aptitförändringar, dimsyn, blåstömningsbesvär. Olika psykiska biverkningar såsom förändring av sinnesstämning och uppfattningsförmåga, förändring av aktivitetsnivå, hallucinationer, förvirring. Allergiska reaktioner (t.ex. andnöd, väsande andning, ödem i hud och slemhinnor).
Mycket sällsynta: Krampanfall, förhöjt blodtryck, långsam puls, svårighet att andas. Anafylaktisk chock (mycket kraftig allergisk reaktion).

Det står dessutom på bipacksedeln att Tradolan är beroendeframkallande och därför inte ska användas under lång tid. Jag har ätit Tradolan sedan jag var 18 år (tror jag) - 6 år alltså. Och läkarna lyfter fortfarande inte ett finger för att göra något åt saken. Svenska läkare är väl fantastiska...


Kommentarer
Postat av: A

Förstår dig så väl! Jag har ofta ofta undrat varför folk egentligen blir läkare när de inte verkar det minsta intresserade av att hjälpa folk!! Just det här med att proppa i folk en massa smärtstillande är ju verkligen idiotiskt, istället för att ta reda på den verkliga orsaken till värken och göra nåt åt den. Värk är ju en signal på att nåt inte är som det ska i kroppen! Numera pratas det om att lärare ska få lön efter elevernas resultat. I så fall tycker jag att läkarna borde ha lön efter hur många patienter de botar!!

2009-09-17 @ 22:04:01
URL: http://annmi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0