Lägg upp en bild

Nu har jag överanalyserat bloggsverige igen.

Varför är folk så överbeskyddande när det kommer till de bilder de lägger ut på internet? Om man är så rädd för att okända människor ska använda ens privata bilder kanske man inte ska lägga upp de på internet?! Så vitt jag vet så finns det inget hundraprocentigt säkert kopieringsskydd. Om man anstränger sig så kan vem som helst spara och kopiera de bilder man lägger ut.

Jag tycker man ska vara väldigt försiktig med vad man lägger ut på t.ex. bloggar. Man vet aldrig var det hamnar i slutändan. Bara för att man fotar, skriver och publicerar i sitt hem betyder inte att man har total kontroll över var materialet hamnar i slutändan.

En sak jag alltid reagerar på är barn och ungdomar som driver egna bloggar eller hemsidor. Har verkligen de här unga människorna all information som behövs för att göra bra val på internet? Visst, en del tänker nog till. Men alla? Det tror jag inte. För att inte tala om alla föräldrabloggar som lägger upp tonvis av bilder på sina barn. Jag förstår att man vill illustrera bloggen med bilder från verkligheten - men man borde nog ändå tänka sig för lite.


Kommentarer
Postat av: A

Så sant!! De allra flesta barn och ungdomar har inte en susning om vad de faktiskt håller på med och vilka konsekvenser det kan få. De inser inte vidden av det och det kan man ju egentligen förstå, för är man ett barn så är man. Men det är de vuxnas ansvar att se till så barnen inte gör nåt dumt de sen får ångra. Tyvärr har ju många vuxna ingen koll på vad deras barn pysslar med. Eller orkar inte ta tag i det...

2009-09-17 @ 22:07:16
URL: http://annmi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0