Supervovven Kia

Förra veckan på instruktörsutbildningen hade vi en gästlärare som pratade om och visade klicker-träning. Behöver nog inte säga att jag blev riktigt peppad på att sätta igång. Och gissa vad som är mitt första projekt med Kia? Jag ska lära henne tända och släcka lampan. Det har ju till och med ett värde i vardagen. På tre sessioner har hon lärt sig att sätta nosen mot knappen, nu är det bara att få henne att trycka lite så att hon tänder eller släcker. Måste säga att det är ett jävligt enkelt sätt att lära hundar saker. Men jag har lite svårt att se att det kan användas till all inlärning. Men det handlar väl bara om att vara uppfinningsrik.

Ytterligare ett framsteg har gjorts med Kia. Igår när vi var ute och gick runt sandstensberget kom en joggare och hund emot oss. Jag såg de långt efter Kia. Men trots att hon var lös sprang hon inte fram. Jag behövde bara ropa på henne en gång och så var det full fart till mig. Så jävla impad jag blev. Med tanke på hur intresserad hon är av andra hundar så trodde jag definitivt att hon skulle sätta efter första bästa hund hon såg. Men inte. Tänk vad de kan överraska en, de små galna sötnosarna.

För varje dag ser jag mer och mer kapacitet i Kia och det går som inte att tycka att hon är jobbig längre. Även om alla inte delar mina åsikter. :)


Kommentarer
Postat av: Magnus Berglund

Hej!



Låter som att det fungerar bra med Kia, det värmer mig verkligen och känner igen flera små detaljer :) va verkligen en otroligt fin hund och är SÅ glad att hon har fått sig en SÅ fin matte :)

Hoppas att allt fortsätter att gå bra, titta gärna förbi Kåge om vägarna skulle korsas :)

Hoppas ägarbytet blev bra till sist, ursäkta för att du fick vänta.

/Magnus, Kåge

2009-09-10 @ 14:05:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0